West-Vlaanderen : de gedreven provincie

De resultaten van de testkaravaan, editie 2020, zijn bekend!

3 jaar 2 maanden ago

Het coronavirus dwong ons tot het uitstel van de start van de testkaravaan tot in het najaar. Desalniettemin mag de campagne enkele successen noteren.

'De testkaravaan komt naar jouw gemeente!' kende voor 2020 enkele nieuwigheden: de fietsvloot werd uitgebreid met 10 speedpedelecs. Daarnaast stonden er 25 elektrische fietsen en 5 elektrische bakfietsen klaar voor de test die per deelnemer een tiental dagen bedroeg.

In 2020 kwamen Koekelare, Middelkerke, Wielsbeke, Oostrozebeke en Heuvelland aan de beurt.

In totaal hebben 285 inwoners van de 5 gemeenten meegedaan in deze verkorte testperiode van amper 2,5 maanden. Dat is meer dan de voorbije jaren waarin we voor 2019 het maximum aantal deelnemers (250) bereikten voor alle gemeenten samen. In de voorbije campagnejaren (2017-2020) hebben 956 deelnemers een fiets getest.

De testers hebben in 2020 samen maar liefst 29.278 km bijeen gefietst. Dat stemt overeen met een besparing van 3,86 ton CO2.

Na afloop van de campagne hebben 75 deelnemers (27% van het aantal deelnemers) een tevredenheidsenquête ingevuld. Zij schonken een mooie 8,91 op 10 voor de campagne in het geheel. Hun redenen om deel te nemen aan de testkaravaan volgen ook dit jaar de trend van de voorbije campagnejaren. Uitschieter is de nieuwsgierigheid naar de mogelijkheden van de testfiets. Op twee staat 'verplaatsingen met de wagen vermijden'. Gezondheid en milieu sluiten de lijst met voornaamste beweegredenen om de uitdaging aan te gaan.

Opvallend. Ruim 40% duidt aan dat de test hen overtuigd heeft om een dergelijke fiets te kopen. Nog eens evenveel respondenten overwegen dit voor later. De kostprijs is het meest gehoorde argument om deze dure fiets niet te kopen. Anderen geven dan weer aan dat ze nu juist dankzij de testkaravaan perfect weten welk type fiets en mogelijkheden ze willen.

Lees het volgende nieuwsbericht

testkaravaan Heuvelland

De resultaten van de passage van de testkaravaan in Heuvelland