West-Vlaanderen : de gedreven provincie

Dit was de Testkaravaan voor gemeenten in 2023

4 maanden 2 weken ago
testkaravaan gemeenten
Klik op de afbeelding voor een grotere weergave

Mooie resultaten voor 'de testkaravaan komt naar jouw gemeente!', editie 2023. Ditmaal vond de actie plaats in Nieuwpoort, Harelbeke, Zonnebeke, Mesen, Gistel en Moorslede. In totaal hebben de 343 deelnemers samen 38.348 kilometers gereden met hun testfiets. Samen is dat goed voor 5,05 ton CO2-reductie.

Sinds de start van de actie in 2017 komen we aan een totaal van 240.654 kilometer. Dat betekent een totale besparing van 31,75 ton CO2-uitstoot. Inmiddels hebben al 1.853 inwoners een fiets uit de testvloot geprobeerd.

Uit de enquête achteraf blijkt dat de testers de meeste verplaatsingen maakten voor hun woon-werkverkeer, gevolgd door recreatieve fietstochten.

Globaal zijn de deelnemers erg tevreden over de campagne en geven die een mooie 8,7/10.

Het testprincipe werkt nog steeds. Of om een van de testers letterlijk te citeren: “Het was het duwtje dat ik nodig had om overstag te gaan voor een elektrische fiets. Je bent meer in beweging, je ziet er niet meer tegen op om de fiets te nemen, je komt niet bezweet en bloedrood op je werk aan, het tijdsverschil tussen auto en elektrische fiets is verwaarloosbaar, het heeft een positieve invloed op je gemoed, …”

Dank aan alle gemeenten en de testers!

#testkaravaan #gifmochette

Lees het volgende nieuwsbericht