West-Vlaanderen : de gedreven provincie

Proefproject ‘De testkaravaan komt naar jouw gemeente!’ start in Veurne, Kortemark en Vleteren

7 jaar 2 maanden ago
campagnebeeld testkaravaan gemeenten
Klik op de afbeelding voor een grotere weergave

Vanaf zaterdag 29 april trekt de nieuwe campagne ‘De testkaravaan komt naar jouw gemeente!’ gedurende twee maanden naar Veurne.

Dankzij dit proefproject kunnen inwoners van Veurne gedurende twee weken, in de periode tussen 29 april en 1 juli, gratis de voordelen leren ontdekken van het dagelijks vervoer via elektrische (bak)fiets of vouwfiets.
​De beschikbare testvloot bestaat uit 20 elektrische fietsen, 3 elektrische bakfietsen en 2 vouwfietsen.

Het project vindt later in 2017 ook plaats in Kortemark en Vleteren, respectievelijk in september en oktober.

'De testkaravaan komt naar jouw gemeente!' is een initiatief van de Provincie West-Vlaanderen in samenwerking met de stad Veurne en de gemeenten Kortemark en Vleteren. Bij succes wordt het project de volgende jaren herhaald in de andere West-Vlaamse gemeenten.

Inwoners van Veurne die een fiets willen uittesten, kunnen zich nu al inschrijven via de website www.testkaravaan.be.

'De testkaravaan komt eraan!'

In 2014 ging de Provincie West-Vlaanderen van start met de campagne 'De testkaravaan komt er aan!'. Met deze campagne wil de Provincie werknemers van West-Vlaamse bedrijven stimuleren om de auto minder te gebruiken en duurzamer naar het werk te pendelen.
De Provincie was de eerste organisatie die een dergelijke woon-werkcampagne aan bedrijven aanbood. Ze speelt daarmee in op de vraag van bedrijven om nieuwe mobiliteitsvormen te kunnen uittesten.

Voor 2017 bevestigden al 25 bedrijven hun deelname. Het gaat om zo'n 7.000 werknemers bij onder andere Villeroy en Boch uit Roeselare, politiezone VLAS, Howest en Vives uit Kortrijk, ZOWE Brugge, Sint-Idesbald Roeselare en Biostoom uit Oostende.
Daarmee is 'De testkaravaan komt er aan!'-kalender volgeboekt voor dit jaar.

Ter uitbreiding van deze succesvolle campagne trekt de Testkaravaan vanaf 2017 ook naar de gemeenten.